Narnia - inte en jättesammanhängande förbannad text.



Jag hatar Narnia. Jag vet att många blir arga nu - det hade jag kanske också blivit för ett tag sen, men ärligt talat: VA I HELVETE HÅLLER DEN DÄR FILMEN PÅ MED?!

Först och främst så är det ju bibelnshistoria (efter upplysning av min vän jesus) som är handlingen. Aslan är Jesus, skitungen Edmund är Judas och Peter är en jävla mansgris.

Själva bibelhistorien blir dock meningslös när man börjar iakta skådespeleriet och könsrollerna i denna fantastiska film. Kvinnorna får healingskills och båge för att inte kunna delta i närstrid och pojkarna får feta jävla svärd och rustningar. De anses som mer badass trots att tjejerna får fightas i långklänning och skitvapen.

Och den där jävla kung Peter. Han blir kung efter en kvart av den här jäkla filmen - i sitt huvud. Han ser ned på sina syskon, tittar mot horisonten när han säger något viktigt och tror att han kan vinna över drottningen för att han döda en varg som praktiskt taget hoppa på hans svärd. HUR I HELVETE GÖR DETTA HONOM TILL KUNG EGENTLIGEN?

Lucy (minstingen) är ju egentligen den vettigaste härskaren. Hon som upptäckte Narnia, hon som fick dem att försöka rädda den jävla faunen och hon som får dem att sluta skrika på varandra som 5 åringar. MEN NEJ! Hon är meningslös i slutstriden.

Istället får kung Peter rida runt på en vit enhörning och få mig att undra varför han inte har en inoljad bar överkropp med hollywoodsvall också.

Hoppas Peter dör. Att Aslan kanske äter honom. Att denna bibelhistoria kommer konverteras till en fantasysaga om Hitler och Lucy är Eva Braun. Jävla skit film. Fan.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback
RSS 2.0